مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ بنظر میرسد، پاسخ این سؤال ساده باشد اما واقعیت، چیز دیگریست. در حوزه طراحی سایت، شناخت مخاطبانتان به شما کمک خواهد کرد که به وب سایت شما توجه بیشتری شود، ترافیک آن افزایش یابد و بازدیدکنندگان با اشتیاق بیشتر به وب سایت شما سر بزنند تا از محتویات آن مطلع شوند و یا محصولاتتان را خریداری نمایند.

ضعف در شناخت مخاطبان، تأثیرات پی در پی و زیان باری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. طبیعی است که اگر شما مخاطبانتان را نشناسید، هرگز نخواهید توانست محتوای مورد علاقه آن*ها را تولید کنید که این مسأله متعاقبا ترافیک وب سایت شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. ۱۰ استراتژی اشاره شده در پایین را با دقت مطالعه کنید تا از این به بعد بتوانید مخاطبانتان را راحت*تر شناسایی کنید و کسب و کارتان را گسترش دهید.

1- استفاده از ابزار بازاریابی آنالیتیک و آنالیز وب سایت:

در نگاه اول، این نکته ممکن است خیلی ابتدایی بنظر برسد اما موضوع انقدرها هم ساده نیست. شاید باورش برای شما سخت باشد، اما به گزارش w3Techs که وظیفه رصد و مانیتور تمامی وب سایت*ها را بر عهده دارد، تنها در حدود یک سوم از وب سایت*ها از ابزار آنالیز استفاده می*کنند و بدتر از آن، طبق آمار و مطالعات انجام شده در آمریکا، کمتر از ۳۰ درصد از کسب و کارهای کوچک از این ابزار در وب سایت*های خود بهره برده*اند.

آنالیز، گلوگاهی است برای شناخت رفتارها و علایق مخاطبان شما و می*تواند به بیشتر سؤالات شما در حیطه شناخت مخاطبانتان پاسخ دهد. برای مثال سؤالاتی نظیر:

مطالب مورد علاقه مشتریان شما چیست؟
اغلب در چه زمانی از روز از وب سایت شما بازدید می*کنند؟
آنها چه مدت زمانی را در وب سایت شما سپری می*کنند؟
بعد از بازدید از وب سایت شما به کجا می*روند؟
مطمئناً برای شما جالب خواهد بود که بدانید بعد از وب سایت شما به سایت* رقیب خواهند رفت یا خیر؟
بنابر گزارش*های w3Techs بیش از نیمی از وب سایت ها برای تحلیل*های خود از گوگل آنالیتیک استفاده می*کنند در صورتی که برنامه*های بیشمار دیگری نیز برای این کار در دسترس است. اگر تاکنون از برنامه آنالیزی در وب سایتتان استفاده نکرده*اید، به شما پیشنهاد می*کنم هر چه سریعتر یکی از آنها را برای خود برگزینید.

۲- تحلیل داده*های آماری وب سایت

داشتن ابزارهای تجزیه و تحلیل تنها می*توانند بخش کوچکی از اقدام*های تحلیلی شما باشد. گام مهم بعدی شما بکارگیری افرادی است که تحلیل داده*ها را بخوبی می*دانند. اگر شما معانی داده*ها را بدرستی ندانید ابزار تحلیلی به چه کار شما می*آیند؟ در رشد کسب و کار و مخاطبانتان چه تأثیری خواهند گذاشت؟

درست است که خواندن اعداد اصلاً کار سختی نیست اما گذاشتن این اعداد کنار یکدیگر و چیدن سناریوی کارآمد و داشتن تحلیل مناسب را باید به افراد کاربلد سپرد. برای مثال اگر اطلاعاتی را از وب سایت*هایی نظیر فیس بوک، توییتر و گوگل در اختیار داشته باشید به فردی نیاز خواهید داشت که بتواند اعداد را بخواند و عادت*ها، نیازها و خواسته*های مخاطبان را به خوبی تحلیل کند.

۳- شناخت کلمات کلیدی

کلمات کلیدی در واقع کلمات و عباراتی هستند که کاربران از آن*ها در موتورهای جستجو استفاده می*کنند(برای مطالعه بیشتر در این رابطه، می*توانید از بخش مقالات سئو دیدن کنید.). این کلمات از اهمیت بالایی برخوردار هستند چرا که همانطور که می*توانند ترافیک را به وب سایت شما هدایت کنند، می*توانند موجب شوند ترافیک وب سایت شما کاهش یابد.

بخشی از شناسایی مخاطبان شما، این خواهد بود که آن*ها وب سایت شما را چگونه پیدا کرده*اند؟ آن*ها از چه عباراتی برای جستجوی شما استفاده کرده*اند؟ برای شروع، نخست باید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را تهیه کنید. کلمات کلیدی درست، کسب و کار شما را نشانه خواهند گرفت و موجب توسعه آن خواهند شد و اما کلمات کلیدی اشتباه، متعاقبا ترافیک وب سایت شما را کاهش خواهند داد.

از سویی دیگر ممکن است مشتریان شما، با محتوایی متفاوت از آنچه شما توسط آن سرویس خود را معرفی کرده*اید، به جستجو بپردازند. برای مثال فرض کنید شما صاحب رستورانی هستید و کلمه ”هات داگ” را انتخاب کرده*اید این در صورتی است که مشتریان شما در جستجوهای خود از کلمه ”سوسیس” استفاده می*کنند. اینجاست که شما در نتایج جستجو شکست خواهید خورد.

با توجه به موارد ذکر شده شناخت و انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای رشد کسب وکار شما بسیار حیاتی است. می*توانید از ابزار Google Keyword Research و WordTracker برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب خود استفاده کنید.

۴- یادبگیرید چطور از فیس بوک استفاده کنید.

با خواندن این نکته احتمالا در ذهن خود گفته*اید که بخوبی می*دانم که چطور باید از فیس بوک استفاده کنم. اما از شما میخواهم حتما این مورد را بخوانید.

در نظر شما، تنها مسأله در استفاده از فیس بوک آن است که شما قرار است مطلبی را در این شبکه اجتماعی بزرگ پست کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید، سپس منتظر بمانید تا مخاطبانتان به وب سایت شما بیایند. شما صد در صد در اشتباهید!!! استفاده درست از فیس بوک و پردازش صحیح پیام*ها یک هنر محسوب می*شود.

تمامی مطالب به اشتراک گذاشته شده در فیس بوک باید دارای هماهنگی باشند.
عکس*های انتخاب شده برای هر مطلب باید به اندازه کافی جذاب باشند.
عنوانی که برای پست خود در فیس بوک انتخاب می*کنید باید محتاطانه و جذاب انتخاب شوند تا مخاطبان را ترغیب کنند بر روی آن*ها کلیک کنند و وارد وب سایت شما شوند.
می*توانید برای اطلاعات بیشتر از مطالب موجود در بلاگ های مختلف درباره نحوه استفاده از فیس بوک و مزایای آن را مطالعه کنید اما من به شما پیشنهاد میکنم از ابزار آنلاین و رایگانی که برای اینکار در دسترس قرار گرفته*اند استفاده کنید. آن*ها شما را در مسیر مناسبی از شناخت قرار خواهند داد. فیس بوک آموزش*های رایگانی دارد برای مثال LifeWire و WikiHow که می*توانید از آن*ها کمک بگیرید و استفاده بهینه*تری از فیس بوک داشته باشید.

۵- واکنش مخاطبان شما در شبکه*های اجتماعی چگونه است؟

مطابق با گزارش*های Satista، فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی با جمعیتی بالغ بر ۱.۷ بیلیون نفر از سراسر دنیاست. اما شبکه*های اجتماعی دیگر نیز با وجود عملکردهای متفاوتشان، می*توانند به جذب مخاطبان شما کمک کنند.

برای مثال شبکه اجتماعی پینترست (Pintrest)، بر مبنای استفاده از عکس و گرافیک است در حالی که شبکه اجتماعی اینستاگرام (Instagram)، از عکس و متن در کنار هم استفاده می*کند و توییتر(Twitter) ابزاری است قدرتمند برای انتشار خبرهای داغ و پیام*های بازاریابی.

در کسب و کارها این بسیار مهم است که بدانند مشتریان و مخاطبانشان چگونه و به چه نسبت از شبکه*های اجتماعی استفاده می*کنند.

۶- دیدگاه*های مخاطبانتان را رصد کنید.

من صاحبان کسب و کارهایی را میشناسم که بررسی و رسیدگی به نظر مخاطبانشان را متوقف کرده*اند. اما چرا؟

مطمئناً به خاطر آنکه آن*ها انتقاد را دوست ندارند. من با شما موافقم که، شنیدن صحبت*های نادرست یا حتی ناعادلانه چندان جالب بنظر نمی*رسد و حتی می*توان گفت گاهی شنیدن قضاوت*های نادرست و ناعادلانه بسیار سخت خواهد بود اما روی دیگر این سکه را هم ببینید، این دیدگاه*ها، دنیای جدیدی را به روی شما باز خواهند کرد و متوجه خواهید شد مشتریان شما به چه چیزهایی فکر می*کنند و انتظار دارند با آن*ها چطور رفتار شود.

یک کارشناس ارتباطات رسانه، ارزش مانیتور دیدگاه*های مخاطبان را به خوبی می*داند و از ابزارهای موجود برای صحبت مستقیم با مشتریان استفاده می*کند.

نادیده گرفتن مشتریان نه تنها باعث می*شود به مرور منبع ارزشمندی از اطلاعات بلکه کسب و کار خود را نیز از دست خواهید داد.

۷- اجازه دهید مخاطبانتان به شما بگویند چه چیز مهم است.

اجازه بدهید برای روشن شدن این موضوع، دفتر انتشار یک روزنامه را مثال بزنم. در این مجموعه ویراستارهای اتاق خبر تصمیم خواهند گرفت در هر روز چه اخباری مهم هستن و ارزش چاپ شدن دارند و این روشی است که قرن*ها در صنعت چاپ خبر بکار گرفته می*شود. این ویراستار خبری است که تصمیم می*گیرد چه چیز مهم است. اکنون این مسأله درباره مخاطبان شما صدق می*کند که تعیین می*کنند چه چیزهایی برای تجارت شما مهم هستند.

آن*ها به شما می*گویند چه چیزهایی برای آن*ها اهمیت دارد تا بخواهند در سایت شما وقت بگذرانند، کلیک کنند، تبلیغی را دنبال کنند و یا به وب سایت شما باز گردند. این نقطه نظر ممکن است خیلی شدید بنظر برسد اما حقیقت آن است که تنها نظر مخاطبان شما مهم است. دادن خدمات بدون توجه به آنچه مشتریانتان می*خواهند درست به این معنی است که شما نیازهای آن*ها را نمیشناسید و یا نادیده می*گیرید که در نتیجه آن مشتریانتان را از دست خواهید داد.

۸- کسب و کارتان و آنچه به آن در کسب و کارتان نیاز دارید را بشناسید.

با توجه به نقطه نظرات فوربز - Forbs (قانونniche) - در حوزه کسب و کار، تمرکز بر روی محصولات و توجه کافی به کیفیت خدمات و محصولات می*تواند کسب و کار شما را بهبود بخشد و زمینه را برای فعالیت شما مساعد کند. خیلی خوب است. اما پیش از همه این*ها شما باید به خوبی کسب و کار خود را بشناسید و بدانید به چه چیزهایی در آن حوزه نیاز دارید و آگاه باشید تا موقعیت*هایی را که قرار است شما را از مسیر اصلیتان منحرف کند تعقیب نکنید.

از سوی دیگر، با این دید، در زمان شروع کسب و کار شما بخوبی داده*های بازاریابی خود را تهیه کرده*اید و تحلیل*های آن*ها را دارید. داده*ها به شما کمک خواهند کرد تا قائده niche، به خوبی برای شما کار کند. اینکار دقیقاً برای شما مشخص خواهد کرد به چه تغییراتی نیاز دارید تا بتوانید موفق شوید.

۹- برای همه، همه چیز نباشید

این نکته به درک شما از کسب و کارتان ارتباط مستقیم دارد. در*واقع در بازار رو به رشد امروز، شما نمی*توانید همه چیز را برای همه مهیا کنید.

یک شرکت آرایشی ممکن است تلاش کند در زمینه پوشاک نیز فعالیتی داشته باشد اما به چه قیمتی؟ علاوه بر هزینه*های اضافی که در راه اندازی کسب و کار جدید خود متحمل می*شوید این کار باعث می*شود تا از کسب و کار اصلی خود غافل شوید. در کنار این مساله من به شما پیش*تر یادآور شدم که این مخاطبانتان هستند که به شما می*گویند چه می*خواهند. تمام سعیتان بر آن باشد تا آنچه می*خواهند را فراهم کنید با این استراتژی شما شانس بالاتری برای توسعه کسب و کارتان خواهید داشت.

۱۰- نظر سنجی از مخاطبان

نظرسنجی راحت*ترین و البته کم هزینه ترین راه برای شناخت علایق مخاطبانتان است.

یک نظرسنجی کوتاه شامل پرسش*های مناسب و خاص، می*تواند به شما کمک کند تا مخاطبانتان را حفظ کنید.

آمارهای صورت گرفته حاکی از آن است که مشتریان وفادار به سوی شما باز خواهند گشت و پول بیشتری را خرج خواهند کرد و این نظر سنجی ها به شما کمک خواهد کرد تا زمینه*هایی که امکان توسعه در آن*ها وجود دارد را به راحتی شناسایی کنید. هرچند که این نظرسنجی*ها نگرانی*های مشتریان شما را نیز مشخص خواهد کرد و شما می*توانید از آن*ها در تنظیم استراتژی*های بازاریابی خود استفاده کنید.

سخن آخر:

شناخت مخاطبان اصلاً کار ساده*ای نیست. برای این کار شما به ابزار قدرتمند تحلیلی در وب سایت و همچنین افرادی که بتوانند داده*های بدست آمده از آن ابزار را تحلیل کنند نیاز دارید.

شبکه*های اجتماعی نیز در کنار آنکه کمی مسائل را پیچیده*تر می*کنند اما به روشی متفاوت می*توانند مخاطبان شما را جذب نمایند.

تحلیل*های شما به شما کمک خواهند کرد تا به تصویری درست از مشتریانتان دست یابید و در نتیجه شما به سرعت خواهید توانست کاربرانتان را افزایش دهید.

عدم شناخت صحیح از مخاطبان شما، رشد کسب و کارتان را با مشکل مواجه خواهد کرد. کمبود دانش در این مساله شما را از مسیر اصلی کسب و کارتان دور خواهد کرد.

برنامه تحلیل آماری درست و تیم تحلیلگر حرفه*ای به کسب و کار شما کمک خواهد کرد تا بدرستی تشخیص دهید مشتریان شما برای چه به وب سایت شما آمده*اند و به شما این فرصت را می*دهد تا بتوانید شانس بازدیدهای دوباره و یا حتی چندباره از وب سایتتان را افزایش دهید.

منبع: [برای نمایش لینک باید عضو شوید. ] [برای نمایش لینک باید عضو شوید. ]