احتمالاً اگر نحوه پرواز هواپیما را نمی*دانید همیشه با تعجب به اینکه چگونه هواپیما پرواز می کند و یا در آسمان نگه داشته می شود، نگاه می کنید.
نحوه ی عمل پرواز*
یک هواپیما توسط چهار نیرویی که به اطراف آن وارد می شود عمل پرواز را انجام می دهد تقابل این چهار نیرو است که به انجام عمل پرواز کمک می کند.
رانش با کشش و لیفت (نیروی بالابری) با گرانش - نیروی لیفت یا نیروی بالابری که توسط حرکت هوا بالا و پایین بال ها ایجاد می شود. جریان هوا روی بال ها سریع*تر و زیر بال آهسته تر انجام می شود و این باعث ایجاد اختلاف در فشار هوای روی بال و زیر بال می شود. این اختلاف هوا عامل هل دادن و نگه داشتن هواپیما و غلبه بر نیروی گرانش در آسمان حین پرواز است.
جریان هوای اطراف بال ها به صورت صاف نیست بلکه به شکل چرخشی اطراف بال ها یک گردباد کوچک ایجاد می کند و باد را به عقب هل می دهد.*
موتور جت یا ملخ های زیر بال باعث حرکت رو به جلو یا همان رانش می شود که با نیروی این موتورها هواپیما می تواند بر نیروی مقاومت هوا یا همان کشش غلبه کند.
خلبان برای اوج گرفتن و افزایش ارتفاع باید توان موتور را افزایش و برای فرود یا کم کردن ارتفاع توان موتور را کاهش دهد.
هواپیما تا یک میزان مشخص قادر به بالارفتن و ارتفاع گرفتن می باشد. در یک زاویه مشخص در هنگام اوج گرفتن هوا دیگر به نرمی دور بال ها جریان پیدا نمی کند و این باعث کاهش در بالا رفتن در اثر افزایش نیروی کشش وارد به هواپیما است و در یک ارتفاعی هواپیما به اصطلاح متوقف می شود.*
برای حرکت به سمت چپ و راست نیز از پره های عقب هواپیما و پره هایی که روی باله ها نصب هستند استفاده می شود.
[برای نمایش لینک باید عضو شوید. ]