آشنایی با شیء پرینتر در ویژوال بیسیک ۶


شی پرینتر ، شیی است که پرینتر پیش فرض سیستم را کنترل می کند . استفاده از شی پرینتر در ویژوال بیسیک ۶ مانند کار با سایر اشیا است و بایستی از خواص و متدهای آن استفاده کرد . در ادامه با برخی از این خواص و متدها آشنا خواهید شد .



چاپ متن توسط شی پرینتر

برای چاپ متن توسط شی پرینتر کافیست خواص CurrentX و CurrentY که محل قرار گرفتن کرسر می باشد را تنظیم نوده و سپس با استفاده از متد Print متن مورد نظر را چاپ نموده و در پایان با استفاده از متد EndDoc صفحه چاپی را از پرینتر بیرون بدهیم . مثال :

کد:
Printer.CurrentX=150
Printer.CurrentY=200
Printer.Print “Visual Basic Printer Object Test”
Printer.EndDoc
در مثال فوق فرض شده که ScaleMode برابر Pixel قرار داده شده است . توجه داشته باشید که تا قبل از اجرای متد EndDoc عمل چاپ انجام نمی شود و فقط بعد از این متد است که چاپ انجام شده و کاغذ بیرون می آید .

اگر پس از یک دستور Print ، دستور Print دیگری را استفاده کنیم متن روی خط بعدی چاپ خواهد شد . اگر بخواهیم متن بلافاصله بعد از متن اول چاپ شود باید بعد از دستور Print اول از علامت ; استفاده کنیم .

نکته : برای کنترل دقیق محل چاپ از CurrentX و CurrentY استفاده نمائید .

چاپ گرافیک توسط شی پرینتر

به ۴ روش می توان اشکال گرافیکی را توسط شی پرینتر چاپ کنید :
۱ – چاپ دایره : با استفاده از متد Circle می توان یک دایره ، قوس و یا بیضی را در صفحه چاپ کرد . فرمت کلی این متد بصورت زیر است :

Circle (x,y),radius,[color],[start],[end],[aspect]

که x و y مختصات مرکز دایره و radius شعاع آن می باشد .
پارامترهای color ، start ، end و aspect اختیاری هستند و بترتیب رنگ ، محل شروع قوس ، محل خاتمه قوس و نسبت شعاع بیضی را نشان می دهند .

۲ – چاپ خط : با استفاده از متد Line می توان یک خط و مستطیل را در صفحه چاپ کرد . فرمت کلی این متد بصورت زیر است :

Line (x1,y1)-(x2,y2),[color],[B[F]]

که x1 و y1 مختصات شروع خط ( یا مستطیل ) و x2 و y2 مختصات انتهای خط ( یا مستطیل ) هستند .
پارامتر color اختیاری بوده و رنگ خط ( یا مستتطیل ) را نشان می دهد .
پارامتر B اختیاری بوده و نشان می دهد یک مستیل رسم شود .
پارامتر F اختیاری بوده و بهمراه B می آید و نشان می دهد یک مستطیل توپر رسم شود .

۳ – چاپ نقطه : با استفاده از متد PSet می توان نقطه ای روی صفحه چاپ کرد و فرمت کلی آن بصورت زیر است :

PSet (x,y),[color]

که x و y مختصات نقطه می باشند .
پارامتر color اختیاری بوده و رنگ نقطه را نشان می دهد .

۴ – چاپ تصویر : با استفاده از متد PaintPicture می توان محتویات یک فایل گرافیکی را چاپ کرد . فرمت کلی این متد بصورت زیر است :

کد:
Printer.PaintPicture picture, x1, y1, [width1], [height1], [x2], [y2], [width2], [height2], [opcode]
x1 و y1 مختصات قرارگرفتن تصویر در صفحه بوده و picture یک شی از کلاس IPictureDisp است . این شی را می توان از یک PictureBox یا از خاصیت Picture فرم گرفت و یا از دستور LoadPicture استفاده کرد .

مثال ۱ :

Printer.PaintPicture Picture1.Picture, 100, 100

مثال ۲ :

PaintPicture LoadPicture(“C:\sample.jpg”), ۱۰۰, ۱۰۰

width1 و height1 طول و عرض تصویر چاپی می باشند . x2 و y2 نیز بهمراه width2 و height2 می توانند میزان برش از تصویر اصلی برای چاپ را مشخص کنند .

سایر خواص مهم شی پرینتر

ColorMode : اگر پرینتر رنگی باشد ، رنگی یا تک رنگ بودن چاپ را تعیین می کند .
Copies : تعداد چاپ را مشخص می کند .
Font : نوع فونت چاپ متن را مشخص می کند .
FontSize : سایز فونت چاپ متن را مشخص می کند .
PrintQuality : کیفیت چاپ را مشخص می کند .

سایر متدهای مهم شی پرینتر

KillDoc : پرینت در حال چاپ را از صف چاپ حذف می کند .
NewPage : صفحه جاری را به پایان برده و صفحه جدیدی را برای چاپ آماده می کند .
Scale : سیستم مختصات کاربر را تعیین می کند .
TextHeight : ارتفاع متن پس از چاپ شدن در مختصات Scale را تعیین می کند .
TextWidth : عرض متن پس از چاپ شدن در مختصات Scale را تعیین می کند