به کلمه قدیمی و جذاب بازاریابی سنتی و درمقابل آن، به جاذبه کلمه جدید و باشکوه بازاریابی دیجیتال فکرکنید! فکر می*کنید کدام یک بهتر هستند؟

در واقع در جهان امروزه، شخصی موفق است که از استراتژی*های بازاریابی موثر و ساده استفاده می*کند اما سوال نهایی که ذهن کارآفرینان و تاجران را به خود مشغول کرده*است این است که،کدام استراتژی بازاریابی را باید برای رسیدن به موفقیت در سرمایه*گذاری*های خود اتخاذ کنند؟ برای این*که متوجه شوید کدام یک انتخاب مناسب*تری خواهندبود، بسیار مهم است که نخست نسبت به تفاوت*های ظریف میان بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال آگاه شوید.

بازاریابی سنتی یا بازاریابی دیجیتال - جنگ آشکار

بازاریابی دیجیتالی مجموعه*ای است از تکنیک*های بازاریابی اینترنتی، همانند بازاریابی موتور جستجو(SEM)، بهینه سازی موتورجستجو(SEO) و نیز ایجاد بک*لینک. هم*چنین می*توان به خدمات پیام کوتاه(SMS)، خدمات پیام*های چندرسانه*ای(MMS)، زنگ*های موبایل انتظار تماس و پاسخ تماس، دیسک*های نوری، کتاب*های دیجیتال(e-Book) و بازی*ها اشاره داشت.

استراتژی*های نام*برده به تعامل با مشتریان بالقوه کمک می*کنند و از منظری دیگر این کانال*های دیجیتالی می*توانند درآگاهی از برندها نقش بسزایی داشته*باشند.

ازسویی دیگر، بازاریابی سنتی دارای رویکردی بسیار متفاوت است که البته قدمت استفاده از آن به چندین دهه می*رسد. تاکتیک*های بکارگرفته شده در بازاریابی سنتی عبارتند از: تبلیغات چاپی، تبلیغات درکانال*های تلویزیون و رادیو، بیلبوردها، کارت*های بازرگانی، پوسترها و غیره.

تفاوت میان بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال بسیار وسیع و گسترده می*باشد هرچندکه هدف نهایی هر دوی آن*ها تعامل با مشتریان احتمالی و تولید تبلیغات تجاری درجهت ارتقاء رتبه کسب وکار به یک درجه بالاتر است.

برای چه بازاریابی دیجیتال از بازاریابی سنتی بهتر است؟

"با هم و از هم جدا هستن، چرخ*های یک سبد خرید"- بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتالی، هر دو دارای اهداف مشابهی می*باشند اما استراتژی*هایی که بکار می*گیرند، متفاوت هستند. با این حال با پیشرفت*های تکنولوژی*های دیجیتال، بازاریابی دیجیتال توانست به راحتی بر بازاریابی سنتی چیره و پیروز شود. واضح است که برای این ادعا دلایلی موجوداست. مطالعه ادامه این مقاله، تاکتیک*ها و ابزار جدید بازاریابی را برای شما روشن خواهدکرد که چرا بازاریابی دیجیتالی به گزینه محبوب*تر تبدیل شده*است.

۱- هزینه کم و سرعت بالا

برخلاف بازاریابی سنتی که بسیار پرهزینه و زمان*بر بود، استفاده از روش دیجیتال بسیار مفید بوده و یک روش مطلوب به حساب می*آید.

بازاریابی دیجیتال بسیار اقتصادی و سریع است که برای کسب و کارهای کوچک نیز به*کار گرفته می*شود.

۲- قابلیت دیده*شدن بیشتر

با توجه به رواج اشتراک*گذاری*ها در شبکه*های اجتماعی، مانند فیس*بوک، توییتر، گوگل پلاس و غیره، امکان دیده شدن آنلاین تبلیغات رو به افزایش است. درصورتی که این اتفاق هرگز در رسانه*های سنتی نخواهد افتاد.

سرعت دیده*شدن در بازاریابی سنتی کمتر است و همین امتیازی مثبت و مزیتی غیرقابل انکار برای بازاریابی دیجیتال، در قرن۲۱ به حساب می*آید.

۳- دردسترس بودن به صورت ۷*۲۴

آیا شما نمی*خواهید توجه مشتریان خود را به سوی نام تجاری خود سوق دهید؟

واضح است که جواب شما "مثبت" است. با کمک تبلیغات دیجیتالی شما می*توانید به صورت بیست و چهار ساعته در تمامی روزهای هفته سال در معرض دید مشتریان خود قرار بگیرید. این قابلیت، شما را قادر می*سازد تا نام تجاری خود را به اطلاع طیف وسیع*تری از مخاطبان در سرتاسر جهان برسانید.

۴- بررسی میزان موفقیت تبلیغات

برای بازاریابان وکارآفرینان جالب است که نتایج حاصل از به*کارگیری استراتژی*های خود در تبلیغاتشان را ارزیابی کنندکه آیا پیروز شده*اند؟ این نتیجه، با کمک داده*های دیجیتالی به*راحتی قابل تجزیه و تحلیل خواهد بود.

در حوزه طراحی سایت، تجزیه و تحلیل گوگل، شما را در این ارزیابی بسیار کمک خواهدکرد. این*که چه تعداد افراد از وب*سایت شما بازدیدکرده*اند و هریک از آن*ها چه مدت از زمان را در سایت شما سپری کرد*ه*اند. در صورتی که بدست آوردن نتایج بلادرنگ در بازاریابی سنتی دشوار و تقریبا غیرممکن است.

۵- بررسی بازدهی سرمایه*گذاری(بازگشت سرمایه)

تبلیغات چیزی نیست جز تبلیغ نام تجاری در جهت جلب توجه مشتریان در خرید یک محصول خاص. این تبلیغات هستندکه موجب رشدکسب وکار به همراه سود پولی خواهندشد.

در واقع، تبلیغات سرمایه*گذاری*هایی هستندکه در جهت منفعت مالی صورت می*گیرند. زمانی که به بازاریابی دیجیتال امید بسته باشیم، بازگشت سرمایه(ROI) در مدت زمانی کوتاه امکان پذیراست.

اما با رسانه*های سنتی، باید برای مدتی طولانی منتظر بمانید.

۶- ماندگاری

در بازاریابی سنتی، ماندگاری محدود است. تبلیغات چاپی بعد از ساعت*ها از بین خواهند رفت. تبلیغات تلویزیون بعد ازگذشت هفته*ها از بین خواهندرفت، که البته در این مورد تبلیغات تلویزیون به جهت طولانی*تر بودن جذاب*تر و گزینه*ای بهتر می*باشند.

در بازاریابی دیجیتال، اگر تبلیغی پست شود، تا زمانی*که شخصی آن*را پاک نکنند در آن مکان قرار می*گیرد. در رسانه*های آنلاین شما می*توانید بارها و بارها تبلیغی را که دوست دارید، در معرض دید دیگران قرار دهید تا آن*را ببینند وآن*را درک کنند.

درواقع تاثیرات موج*گونه بازاریابی دیجیتالی بسیار شگفت*آور است. درعرض چند ساعت محتوا و یا تبلیغ شما را همانند ویروسی منتشر می*کند و نام تجاری شما را به گوش همگان می*رساند.

۷- ارتباط با مصرف*کنندگان

ارتباط -دوطرفه، استراتژی شگفت*آوری خواهد بودکه به کمک آن می*توانید مصرف*کنندگان بالقوه خود را به محصول خود علاقه*مند وآن*ها را از نام تجاری خود مطلع کنید.

دربازاریابی سنتی این ارتباط به صورت یک-طرفه خواهد بودکه در یک سر این ارتباط کالا و محصول شماست که با گروه بزرگی از مخاطبان که در طرف دیگر این رابطه قرار دارند در تعامل خواهد بود.

بازاریابی دیجیتالی بر روی ارتباط چندطرفه متمرکز شده *است. وجود این ارتباط کار را برای نام*های تجاری جهت انتقال پیام به مخاطبانشان، راحت*ترکرده*است. این باعث می*شود تا مصرف*کنندگان بیشتردرگیر شوند و برروی نام تجاری شما تمرکز کنندکه این خود تضمینی است برای موفقیت آن نام تجاری.

با فروم*های ارتباطی در عموم حاضر شوید. این زمینه مناسبی خواهدبود برای جذب بیشتر مشتریان و تبدیل آن*ها به مشتریان دائم خود.

توازن میان این دو - دریافت بهترین دستاورد از این دو استراتژی

در وضعیت کنونی جهان، احتمالا بازاریابی سنتی با مشکلات زیادی مواجه شده*است، اما توجه داشته*باشیدکه هنوز به طور کامل از بین نرفته*است. در مقابل آن استراتژی بازاریابی دیجیتال وجود دارد که داری انعطاف*پذیری و سرعت بالاتری می*باشد.

برنامه*هایی که از ترکیب این دو استراتژی بازاریابی سنتی و دیجیتالی در یک پکیج منسجم بهره برده*اند به یکی از بهترین*ها تبدیل شده*اند و موفق شده*اند هدف مورد نظر را در کمترین زمان و با کمترین تلاش جذب نمایند.

روش استفاده از بازاریابی سنتی طرفدارهای خودش را دارد اما در این جهان سریع، اولویت با بازاریابی دیجیتالی است.

بنابراین برای اینکه، نام تجاری خود را به یکی از بهترین*ها تبدیل کنید و در صدر رقیبان خود قرار بگیرید، رعایت توازن میان این دو استراتژی را فراموش نکنیدکه البته باید با تاکید بیشتر برروی استراتژی بازاریابی دیجیتالی همراه باشد.

منبع: [برای نمایش لینک باید عضو شوید. ] [برای نمایش لینک باید عضو شوید. ]