تا به حال در مورد سئو یا Search Engine Optimization مقالات زیادی در سایتهای مختلف دیدید، مخصوصاً اگر خودتان وب*سایت داشته باشید. Search Engine Optimization یا Search Engine Optimization به بهینه کردن سایت برای موتورهای جست*وجو گفته می*شود. مجموعه*ای از تکنیک*ها که روز به روز تغییر می*کند وجود دارد که با به کار گیری آنها می*توان سایت را برای موتورهای جست*وجو بهینه کرد. همان*طور که گفته شد تکنیک*ها هر روز عوض می*شود و ممکن است یک تکنیک خاص، مدتی موثر باشد ولی بعدها بی*فایده شود. لذا باید Search Engine Optimization را متناوباً مورد بررسی قرار داد. موتورهای جست*وجو و مخصوصاً غول جست*وجو یعنی Google هر روز هوشمندتر می*شود و مطالب و صفحات تکراری را از مطالب با کیفیت جدا می*کند.


در این مقاله ۵ مورد از تکنیک*های Search Engine Optimization که امروزه تأثیر خود را از دست داده بررسی می*کنیم:

۱- شبکه*های وبلاگ: چندی پیش گوگل با شبکه*های وبلاگ*نویسی در رابطه با اندیس*گذاری صفحات درگیری داشت. Matt Cutts ریاست تیم webspam گوگل اعلام کرده که آنها ابزارهای برای یافتن و از اندیس خارج کردن صفحات شبکه*های وبلاگ*نویسی طراحی می*کنند. او می*گوید در بیشتر وبلاگ*هایی که دیده*ام، همیشه ردپایی از مطالب بیهوده وجود داشته، مثلاً دو لینک در هر پست، لینک*هایی که دنبال*کننده*ای ندارد، پست*هایی که تقریباً یک اندازه هستند، اشاره*ی همه*ی وبلاگ*ها به یک سایت و اینکه تمام وبلاگ*ها دقیقاً روی یک هاست قرار دارند.
شواهدی وجود دارد که گوگل الگوریتم*های جدید خود را برای در نظر گرفتن اینگونه تکنیک*ها به روز کرده و هر لینکی که مشخصات خاصی داشته باشد، از نظر گوگل تکراری و بی*ارزش است. شواهدی هم وجود دارد که نشان می*دهد لینک*های blogroll و sitewide دیگر ارزشی ندارند.


بنده چند هفته پیش برای وبلاگم یک لینک blogroll خریده بودم و رتبه*ی سایتم از ۱۲ به ۳۸ سقوط کرد! سریعاً درخواست حذف آن را دادم و رتبه*ی سایتم به ۲۶ صعود کرد! تصادفی بوده؟ این طور به نظر نمی*رسد.

۲- کلمات کلیدی بی مورد: در گذشته وب*سایت*ها از کلمات کلیدی به رنگ پس زمینه استفاده می*کردند که برای کاربر چندان محسوس نبود و در عین حال وب*سایت را برای موتور جست*وجو بهینه می*کرد. اما آن روزها گذشته، حالا گوگل سایت*هایی که از کلمات کلیدی زیادی استفاده می*کنند را جریمه می*کند! حالا کارشناسان وب باید چگالی کلمات کلیدی را کنترل کنند که مبادا زیاد باشد. استفاده*ی زیاد از کلمات کلیدی در یک صفحه*ی وب تنها مسأله*ی مضر نیست، بلکه اگر لینک*های برگشتی به دیگر بخش*های وب*سایت دارای کلمات کلیدی مشابه باشند هم ممکن است برای سایت مضر باشد. بنابراین سعی کنید از لینک*هایی مثل “به اینجا مراجعه کنید” یا “کلیک کنید” یا “ادامه*ی مطلب” تا جایی که ممکن است کمتر استفاده کنید.


۳- لینک*های پروفایل: در گذشته یکی از مراحل مهم ساختن لینک، Profile Links بوده اما اینگونه لینک*ها امروز دیگر اثر سابق را ندارد. گوگل بیشتر لینک*های داخل متن را دوست دارد، لینک*هایی که در صفحات بدون محتوای قرار می*گیرند، هر روز کمتر و کمتر مورد توجه گوگل قرار می*گیرند و به نظر می*رسد این روند همچنان ادامه دارد.


۴- تبادل لینک: حدود ۵ ۶ سال پیش معروف*ترین نوع لینک*سازی تبادل لینک بود. به جای شبکه*های وبلاگ، شبکه*های تبادل لینک وجود داشت. اخیراً گوگل با به روز کردن الگوریتم*های جست*وجو، وب*سایت*هایی که تعداد تبادل لینکشان زیاد است را شناسایی و جریمه کرده و لینک*های دوطرفه را بی*ارزش کرده است. بنابراین اگر می*خواهید تبادل لینک کنید، تنها با چند مورد از سایت*های مرتبط و ارزشمند، تبادل لینک کنید.


۵- کلمات کلیدی متا: Meta Keywoed Tag یا کلمات کلیدی متا قبلاً یکی از عناصر مهم در مشخص کردن رتبه*ی سایت بوده اما حالا گوگل به علت استفاده*ی نابجای افراد از کلمات کلیدی متا، آن را از جمله عناصر مهم حذف کرده و به جای آن از توضیح متا استفاده می*کند. البته توضیح متا هم تأثیر چندان زیادی ندارد ولی از کلمات کلیدی متا بهتر است.


منبع: [برای نمایش لینک باید عضو شوید. ]